Jupille / 11-09-2020 /
(Français plus bas)
Staking bij AB Inbev te Jupille. 11 werknemers besmet met Covid-19.
Vorige week donderdag hebben de werknemers van AB Inbev het werk neergelegd nadat er enkele werknemers besmet geraakten bij de logistieke afdeling te Jupille. Ondertussen zijn 11 werknemers besmet waarvan 1 in coma ligt.
Volgens ABVV Horval deed de directie niet aan contact tracing. Werknemers die in contact waren gekomen met de positieve gevallen moesten werken waardoor een besmettingshaard onstond.
Ondertussen worden de stakende werknemers bedreigd en geintimideerd door de directie. Stakers ontvangen berichten en telefoons met oproep om terug aan het werk te gaan. Ook werd er een deurwaarder naar het piket gestuurd.
ABVV Horval eist dat onmiddellijk de nodige maatregelen getroffen worden om de verspreiding van het virus binnen het bedrijf te stoppen en de overplaatsing van de twee personen, de humanresourcesdirectrice en de preventieadviseur, naar een andere site. Zij genieten niet meer de vertrouwen van de werknemers omdat zij verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid.
Eerste gesprekken om tot een oplossing te komen hebben niets opgeleverd.
Ondertussen legden de depots van Ans, Jumet, Anderlecht en brouwerijen in Leuven en Hoegaarden het werk neer om hun collega’s in Jupille te steunen.
Persbericht ABVV Horval: https://www.horval.be/nl/sectoren/voedingsnijverheid/actualiteit/ab-inbev-het-grootkapitaal-krijgt-de-werknemers-niet-klein
Grève à AB Inbev à Jupille. 11 travailleurs infectés par la Covid-19.
Jeudi dernier, les travailleurs d’AB Inbev à Jupille ont entamé une grève suite à la contamination au coronavirus de plusieurs travailleurs du département logistique. Actuellement, 11 travailleurs sont positifs, l’un d’entre eux est dans le coma.
Selon la FGTB Horval, la direction n’a pas procédé au tracing. Les employés qui ont été en contact avec les cas positifs ont continué à travailler, ce qui a entraîné une source d’infection.
Depuis le début de la grève, les travailleurs sont menacés et intimidés par la direction. Les grévistes reçoivent des messages et des appels téléphoniques pour retourner au travail. Un huissier a également été envoyé sur le piquet de grève.
Le FGTB Horval exige que les mesures nécessaires soient prises immédiatement pour arrêter la propagation du virus dans l’entreprise et demande l‘écartement du site de Jupille de la directrice des ressources humaines et du conseiller en prévention qui étaient responsables de la sécurité des travailleurs et ne jouissent plus de leur confiance.
Les premières discussions visant à trouver une solution ont été infructueuses.
Entre-temps, les dépôts de Ans, Jumet, Anderlecht et les brasseries de Leuven et Hoegaarden se sont mis à l’arrêt en soutien aux travailleurs de Jupille.
Communiqué de presse FGTB Horval: https://www.horval.be/fr/secteurs/industrie-alimentaire/actualites/ab-inbev-le-grand-capital-necrasera-pas-les-travailleurs
Ali Selvi / Krasnyi Collective
Commander une photo / Order a picture